O mně

Jmenuji se Iva Rychnovská (dříve Veselá, nyní sice veselá, ale neskutečně šťastná :-)) a mojí náplní dne je již 12 let moje srdcová záležitost – výživové poradenství. Pracuji jako výživový poradce a sportovní dietolog ve výživové poradně Food Life. Do projektu Zdravá kuchyně jsem se pustila teprve nedávno. Začalo to tím, že v létě 2013 jsem k narozeninám dostala „zrcadlovku“ a od té doby fotím vše, co je jedlé.

Postupně jsem si začala uvědomovat, že na internetu chybí zdravé a nutričně vyvážené recepty sestavené odborníkem na výživu. Zdravých receptů je sice plný internet i časopisy, ale jsou to spíše rádoby zdravé recepty. Jsou to recepty ze zdravějších ingrediencí, ale pořád obsahují plno kalorií z tuků, cukrů, s minimem ovoce, zeleniny, vlákniny a nejsou příliš vyvážené a vhodné pro naše potřeby.

ivavesela1Moje maličkost :)

Proč Zdravá kuchyně?

Možná si říkáte, že zdravých receptů existuje už nepřeberné množství? Ale podle mě tomu tak není. Vezměte si už jen to, kdo ty zdravé recepty píše? Většinou je sestavují blogeři, redaktoři nebo různí fandové do vaření, focení a zdravé výživy. Samozřejmě proti nim nic nemám – sami mě kolikrát velmi inspirují. Ale bohužel většina takových receptů bohužel zdravé nejsou. Například nedávný recept na „zdravé“ müsli tyčinky z vloček, másla, kokosového tuku, třtinového cukru a hromadou oříšků a semínek, které v celkovém množství obsahují 25 g tuků/100 g. Je to dost velká kalorická bomba a skutečně ani vločky a zdravá semínka situaci nezachrání :-)

Jak mám vědět, co je zdravé?

„Takže co je vlastě zdravé? Co je myšleno tou vyvážeností? Kdy si tu zdravou sušenku vlastně můžu dát?“
Laik nemůže vědět, co je vyvážené, co je hodně nebo málo. Lidé se stravují podle svých pocitů, časových možností, naučených zvyků a chutí. Ale ne tak, jak organismus funguje a co vaše tělo potřebuje. Často se pak na zdravých receptech spálíte. Nenapadne vás, že müsli tyčinky s máslem nebo kokosovým olejem, cukrem a spoustou ořechů nic zdravého vlastně není. Pouze název zní zdravě :-) O čem to tedy je?

  1. Jídlo ze zdravých potravin nemusí být vyvážené (množství bílkovin, sacharidů, tuků, rostlinných a živočišných potravin atd. – opravdu není jedno, kdy a co jíte).
  2. Zdravé jídlo není jen o tom, že bílou mouku nahradíte za celozrnnou, cukr za javorový sirup a máslo za rostlinný olej (de facto kalorie jako kalorie).
  3. Jíst zdravé potraviny neznamená nepřibrat. Přibrat můžete i po energii ze zdravých potravin (což se tak v praxi většinou děje).

tartaletkyProto vám chci v tomto ohledu pomoci – ukázat, jak vypadají ty správné recepty vhodné vlastně pro kohokoliv – hubutí, udržení váhy, pro sportovce, vegany, vegetariány i milovníky masa. Naučit vás, jak se zdravě a vyváženě stravovat během dne. A hlavně abyste si  dobře pochutnali a bez výčitek zamlsali. Proč píši „ty správné recepty„? Neříkám, že jsem dokonalá, ale recepty zakládám na našich dlouholetých zkušenostech s prácí s klienty, se kterými máme ve Food Life velmi dobré výsledky. Specializujeme se totiž na sestavování jídelníčků na míru, díky kterým mají lidé velmi vysokou úspěšnost v dosažení svých cílů. A když mohu pomáhat lidem u nás v poradně, kde mají fantastické výsledky, tak proč byste výsledky nemohli mít i Vy? Proto jsem se rozhodla podělit se o část svého know-how i s vámi ostatními, kteří se třeba ke mně osobně nemají šanci dostat.

Co se na těchto stránkách dozvíte?

Pročtením receptů a článků byste měli brzy pochopit, jak máte jíst. Rozluštit to věčné téma.

  1. Jak vypadají vyvážená jídla (snídaně, dopolední svačina, oběd, odpolední svačina, večeře)
  2. Kolik obsahují energie a živin (bílkoviny, sacharidy, tuky).
  3. Dozvíte se něco o nových potravinách.
  4. U každého receptu najdete Tipy výživového poradce a Tipy k receptu.
  5. Ve článcích se také dozvíte, jak si sestavit jídelníček, tipy na přípravu potravin, zdravý nákupní seznam, průvodce nakupování (jak a které potraviny vybírat),  ukázky vyváženého jídelníčku, A-Z zdravé potraviny a superfoods a mnoho dalšího!
  6. Pro nadšence připravuji inspirativní e-booky DIY (do it yourself), Nezdravé recepty ZDRAVĚ

Iva Veselá 4Někdy je muffin vhodnější sladkostí než mísa plná ovoce.

Co se nedozvíte?

Jaké přesné množství potravin máte každý z vás jíst. Jak asi sami tušíte, každý z vás má jiné energetické požadavky, různé potřeby živin a mikroživin. Strava musí být přizpůsobená tomu, jak máte dlouhý den, vašemu pohybu, jak cvičíte, intenzitě tréninků, zdravotnímu stavu, genetickým dispozicím, vašim chutím atd.
Je tedy jasné, že toto není možné v těchto stránkách pojmout. Od toho právě sestavujeme zmiňované jídelníčky na míru. Ale nijak se tím netrapte, každý musí někde začít. Minimálně na těchto stránkách, kde se naučíte základy (viz. Jak jíst správně během dne)

Jak zacházet s recepty?

Každý recept samozřejmě nelze dokonale „napasovat“ na každého, ale bude pro vás alespoň inspirací, jak má jídlo přibližně vypadat. Množství potravin v receptech jsem se snažila připravit co nejvíce vyvážené. Podle potřeby a svých pocitů si porce ubírejte (menší výška, nízký energetický výdej, drobná postava), přidávejte (muži, těžce pracující, sportovci, mohutné typy postavy nebo vyšší nadváha či obezita) anebo nechte být tak, jak jsou. Poslouchejte své tělo, opravdu vám řekne vše potřebné. Nehladovte, nepřejídejte se, nejezte to, co vám nechutná nebo není příjemné, osvojte si základní principy vaření a najděte si své oblíbené potraviny.

Co když si nevím rady?

Od toho tu máte mě :-) Ptejte se, co vás zajímá. Můžete mi poslat své jídelníčky, abych vám je v krátkosti zhodnotila. Třeba jen přes email nebo mi zavolejte a můžeme se o všem pobavit. Pište mi své dotazy, připomínky a vše, co vás napadne. Budu ráda za jakoukoliv inspiraci.

Děkuji a doufám, že Vám stránky pomohou! Od toho je pro Vás vlastně píši :)

Ing. Iva Rychnovská (dříve Veselá)
nutriční poradce ve Food Life
E: info@zdravakuchyne.cz (vesela@food-life.cz)
T: 724 821 680